SMK.DATUK BAHAMAN: Memanfaatkan masa cuti

Memanfaatkan masa cuti

Cuti sekolah akan bermula tidak lama lagi.  Berbagai-bagai program telah dirancang samada oleh kelaurga atau pelajar sendiri.  Bekerja untuk menambahkan untuk mendapatkan wang saku, melancung, balik ke kampung halaman dan berbagai-bagai lagi.  Namun pelajar harus ingat bahawa disamping program yang dirancang itu masa cuti juga hendaklah digunakan untuk meningkatkan kualiti pembelajaran mereka untuk tahun yang berikutnya
 
Perkara pertama yang paling penting bagi memanafaatkan cuti ialah perancangan yang teratur.  Ramai juga yang berazam menggunakan masa dengan baik tetapi tidak bertahan lama, banyak perkara yang menyeronokkan yang telah melupakan seorang pelajar tenteng harga masa yang tidak terhingga. Oleh itu anda semua mestilah:

1-Merangka penggunaan masa secara bertulis. Jangan hanya letak dalam otak dan buat apa yang teringat. Kalau mahu berjaya kita perlu buat sesuatu yang lebih dari orang biasa buat.

2-Buat jadual study yg lebih berat dari hari biasa kerana masa cuti anda tidak dibebani dengan tugas2 pelajaran yang lain.

3-Menggunakan kemudahan internet untuk meningkatkan pengetahuan.


4-Menyertai majlis ilmu  seperti kelas tambahan, kem motivasi dan sesi bimbingan boleh disertai untuk menambahkan kemahiran serta meningkatkan aras motivasi diri. 


0 comments to "Memanfaatkan masa cuti"

Post a Comment

SMK DATUK BAHAMAN. Powered by Blogger.

MAKLUMAN

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 4 : 13 OKTOBER 2011 - 4 NOVEMBER 2011 AKTIVITI SELEPAS PMR BERLANGSUNG

About This Blog

Labels

Followers

Sponsored By